کوبریک در یک نگاه کوبریک در یک نگاه
تاریخ : چهار شنبه 11 آبان 1390
نویسنده : Oda Pardeks

کوبریک در یک نگاه

استنلی كوبریك در روز سه شنبه بیست و ششم جولای 1928 در برانكس نیویورك متولد شد. پدرش جك كوبریك، پزشك و مادرش گرترود پرولر زنی از یك خانواده یهودی بود كه اغلبشان از اطریش به آمریكا آمده بودند. كوبریك دانش آموز خوبی نبود و هنگامی كه اولیای مدرسه پدر و مادرش را برای مشورت در باره ی وضع تحصیلی او خواندند، آن ها گفتند كه استانلی از همه ظرفیت های خود استفاده نمی كند. پدر و مادر استنلی تصمیم گرفتند كه او را نزد دایی اش در كالیفرنیا بفرستند و سال بعد كه استنلی بازگشت در كلاس هشتم ثبت نام كرد. در 13 سالگی پدرش به او دوربینی هدیه داد و همچنین در كتابخانه ای عضوش كرد و در همین زمان با او شطرنج هم بازی می كرد. این فعالیت های جدید یعنی عكاسی و شطرنج ،تاثیر زیادی در شكل گیری شخصیت كوبریك داشت.او اولین عكس خود را به مجله  Look فروخت و در روزنامه  دبیرستان ویلیام تافت مشغول به فعالیت شد. در همان زمان در گروه Taft assembly مدرسه عضو بود و با دوست صمیمی اش هفته ای دوبار به سينما مي رفت.

در سال 1946 با میانگین 67 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و به علت نمرات پایین نتوانست وارد كالج شود.یكی از دبیران هنری مدرسه اش، او را توجیه كرد كه عكس هایش هنری هستند و او می تواند عكاس خوبی باشد و كوبریك در 17 سالگی به عنوان عكاس ثابت مجله Look مشغول به كارشد و به مدت سه سال سراسر آمریكا را زیر پا گذاشت. سفرهای كاری كوبریك و عكاسی، چشمانش را به دنیا و ماجراهای آن گشود و موجب عطش آموختن در او شد.او به عنوان مستمع آزاد در كلاس های كلمبیا یونیورسیتی شركت می كرد و در كلاس های لیونل تریلینگ و مارك ون دورن و ... به عنوان دانشجوی مانیتورحضور داشت. در موزه ی هنرهای مدرن و در جلسات نمایش فیلم آن حضور می یافت و  درمیدان پارك برای پول شطرنج بازی می كرد.

او در 20 سالگی با هم كلاس خود (توبا متز) ازدواج كرد كه پس از مدتی و بعد از آشنایی با بالرین نیو یورك (روت سوبوتكا) به جدایی انجامید . در سال 1955 كوبریك با سوبوتكا ازدواج كرد كه آن هم عاقبت خوشی نداشت و سرانجام درسال 1958 كوبریك با (كریستین هارلن) نقاش آلمانی ازدواج کرد.

در 1951 كوبریك پس انداز خود را برای ساختن مستندی 16 دقیقه ای از( والتر كارتیه) بوكسور كه موضوع عكاسی یكی از قراردادهایش با مجله ی Look بود ، به كار گرفت. همه ی وسایل لازم را از مردی اجاره كرد و طرز استفاده از آن ها را از همان مرد آموخت و خودش به عنوان كارگردان و صدابردار و تدوین گر و ... كار كرد. نام این فیلم « روز نبرد» بود و برای سری فیلم های مستندی به نام « این آمریكا است »خریده شد. فیلم بعدی او مستند 9 دقیقه ای درباره ی پدر روحانی فرد استاد مولر بود كه به نام « راهب پرنده » ساخته شد.

در سال 1953 كوبریك فیلمی رنگی برای اتحادیه كشتیرانی ساخت كه مستندی 30 دقیقه ای به نام « دریانوردان » بود. پس از این فیلم كوبریك 13000 دلار از اقوام خود قرض كرد تا اولین فیلم بلند خود « ترس و هوس » رابسازد. و همچنین دو سال بعد با بودجه ای 40000 دلاری كه از دوستان و اقوام قرض كرده بود فیلم « بوسه ی قاتل » را ساخت. كوبریك در سال 1958 به همراه دوست جدیدش ،تهیه كننده ی تازه كار، جیمز ب هریس ، به هالیوود رفت تا اولین فیلم استودیویی خود ، « كشتن » را بر اساس رمانClean break  اثر( لایونل وایت) بسازد بودجه ی این فیلم 330000 دلار بود. پس از « كشتن» كوبریك و هریس قراردادی برای ساختن فیلمی از رمان(استفان زوینگ) به نام راز سوزنده بستند كه فیلمنامه ی آن به وسیله ی كوبریك و رمان نویس( كالدر ویلینگهام) نوشته شد ولی اين فيلم هرگز ساخته نشد.

همكاری بعدی ویلینگهام و كوبریك و همچنین (جیم تامپسون) فیلمنامه ای بر اساس رمان راه های افتخار (هامفری كاب) بود كه همه استودیو ها از ساختن آن سر باز زدند تا این كه ( كرك داگلاس ) پذیرفت كه در آن فیلم بازی كند. و فیلم « راه های افتخار » ساخته شد كه به نظر بسیاری از منتقدان از بهترین فیلم های كلاسیكی است كه درباره ی جنگ ساخته شده است.
كوبریك یكی دو سال بعد از آن را در جهنم تكامل سپری كرد. نمی توانست فیلمنامه هایی را كه می نویسد،بسازد.یكی از این فیلمنامه ها را برای كرك داگلاس نوشت كه نامش « من 16 میلیون دلار دزدیدم .» بود كه ماجرای مردی به نام هربرت امرسون ویلسون بود كه حرفه اش دزدی گاوصندوق ها بود. فیلمنامه دیگرش درباره ی گروه چریكی رنجرهای موزبی بود كه در جنگ های داخلی آمریكا فعالیت می كردند.كوبریك شش ماه را با مارلون براندو برای تهیه فیلم « جك یك چشم » گذراند اما سرانجام فیلم را براندو ساخت و كارگردانی كرد.

در سال 1959 كرك داگلاس فیلم اسپارتاكوس را می ساخت كه در كمتر از دو هفته كارگردان خود (آنتونی مان) را اخراج كرد . كارگردانی فیلم را كوبریك به عهده گرفت و «اسپارتاكوس» كه بر اساس رمان(هاوارد فاست) ساخته شد كه اولین موفقیت های اسكاری كوبریك را به همراه داشت.

فیلم بعدی كوبریك « لولیتا» بر اساس رمانی از (ولادیمیر ناباكوف) ساخته شد. در سال 1958 حق كتاب را به مبلغ 150000 دلار خرید و به دلیل یك سری از دلایل حقوقی و مالی فیلم در سال 1962 در انگلستان ساخته شد. در اواخر دهه 60 كوبریك برای همیشه به انگلستان كوچ كرد و تا انتهای عمر در همان جا باقی ماند.بعد از« لولیتا» جیمز هریس و كوبریك همكاری با یكدیگر را قطع كردند و هر كدام به تنها مشغول به کار شد.

«دكتر استرنج لاو» كمدی كابوس وار كوبریك در سال 1964 بر اساس رمان «Red Alert» اثر( پیتر جرج) ساخته شد. كه كاندید جوایز اسكار بسیاری شد. بعد از دكتر استرنج لاو كه هجویه ای قوی با بازی استثنائی (پیتر سلرز) بود، كوبریك با استفاده از تخیلی نویس مطرح( آرتور سی كلارك) فیلمنامه  «2001،یك ادیسه فضایی» را نوشت.این فیلم یكی از شاهكارهای تاریخ سینماست كه كاندید جوایز اسكار بسیاری شد و جایزه ی طراحی و ساخت جلوه های ویژه را برای شخص كوبریك به همراه داشت.پس از این فیلم كوبریك می خواست فیلمی درباره ی ناپلئون بسازد كه به دلیل مخارج بالای چنین پروژه ای از ساختن آن منصرف شد. 

در سال1971 ، كوبریك،« پرتقال كوكی » را بر اساس رمان (آنتونی بورگس) ساخت. اگرچه به علت صحنه های خشن و ...فیلم از نظر درجه بندی ، در آمریكا درجه ی X ،گرفت و بعضی از منتقدان اروپایی هم به آن تاختند اما كاندیدایی سه اسكار دیگر را برای كوبریك به عنوان نویسنده، كارگردان و تهيه كننده به ارمغان آورد. در همین زمان، به دلیل كارنامه ی خاص هنری كوبریك، مقالات بسیاری درباره ی او و كارهایش در روزنامه ها و مجلات به چاپ رسید. كوبریك به همراه همسر و سه دخترش دور از هالیوود در خانه بزرگ نیمه روستایی در خارج از شهر لندن زندگی می كرد. زن سوم كوبریك علاوه بر این كه نقاشی آلمانی بود تنها هنرپیشه زن فیلم « راه های افتخار» كوبریك بود . دفتر كار كوبریك در همان خانه بود و او وسايل و تجهيزات خود را در آن جا نگاه مي داشت.

بعد از آن كوبریك باز هم ژانر فیلمسازی خود را تغییر داد و « بری لیندون» را ساخت این فیلم بر اساس رمان قرن نوزدهم اثر(ویلیام تاكه ری) است كه ماجرای آن در قرن 18 اتفاق می افتد. اگرچه این درام 11 میلیون دلاری چندان در گیشه موفق نبود اما، كاندید 7 جایزه ی اسكار شد كه موفقیت بزرگی محسوب می شد.

درسال 1980 یعنی 5 سال بعد از بری لیندون كوبریك « درخشش» را بر اساس رمانی از(استفن كینگ)نویسنده مشهور رمان های وحشت ساخت. اگرچه این فیلم در گیشه موفق بود اما كاندید هيچ جايزه اي اسكاري نشد.7 سال سپری شد تا این كه كوبریك «غلاف تمام فلزی » را بر اساس رمانی از( گوستاو هاسفورد) ساخت. این فیلم از نظر منتقدان شاهكاری محسوب می شود و علاوه بر این در گیشه هم موفق بود. و كوبربك را تنها كاندبد جايزه بهترين فيلمنامه نويس كرد.

در این زمان كوبریك در مصاحبه ای، شایعاتی را كه درباره رفتار و زندگیش وجود داشت تكذیب كرد و علاوه بر این فیلم های قدیمی خود را به نسخه های ویدیویی تبدیل كرد. از آن جا كه نسخه ی اصلی« دكتر استرنج لاو» گم شده بود، كوبریك نگاتیو جدیدی با كیفیت بالا از آن فیلم تهیه كرد.
درسال 1990 كوبریك به همراه اسكورسیزی، وودی آلن، فوردكاپولا، اسپیلبرگ، ردفورد، سیدنی پولاك و جورج لوكاس یك بنیاد سینمایی تاسیس كردند كه هدف آن حفظ و نگهداری آثار سینمایی بود.

كوبریك پروژه علمی تخیلی دیگری به نام هوش مصنوعی « AI » تهیه كرد كه به دلیل ضعف تكنولوژی آن زمان برای خلق جلوه های ویژه ساخت آن را به تعویق انداخت.(این فیلم بعدها توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شد البته با جرح وتعدیل بسیار وبه بدترین شكل ممكن به طوری كه در آن هیچ رد پایی از نگاه عمیق و دقیق كوبریك نیست.

كوبریك در سال 1993 تصمیم گرفت كه بر اساس نخستین رمان( لوییس بگلی) به نام Aryan Papers یا دروغ های زمان جنگ، كه داستان پسری یهودی و عمه اش است كه می خواهند از لهستان زمان جنگ فرار كنند، فیلمی بسازد. كوبریك عده ای را هم برای تدارك فیلم به لهستان، مجارستان و اسلواكی فرستاد و قرار بود كه گروه فیلمسازی در براتیسلاوا ی اسلواكی مستقر شود كه به دلایلی اين فيلم كنار گذاشته شد.

پس از دیدن فیلم« پارك ژوراسیك » و تحول شگفت انگیز در جلوه های ویژه ، كوبریك تصمیم داشت كه پروژه « هوش مصنوعی » را دنبال كند و اخباری مبنی بر آغاز این پروژه بر سر زبان ها بود كه اعلام شد كوبریك « Eyes Wide Shut » را خواهد ساخت. این فیلم بر اساس رمان داستان رویا، اثر(آرتور شنیتزلر) ساخته شد. آخرین شاهكار كوبریك، در 1996 كلید خورد و در 1998 به پایان رسید. بودجه ی فیلم 65 میلیون دلار بود. علاوه بر كیدمن و كروز و سیدنی پولاك، ماری ریچاردسون كه هنرپیشه فیلم های برگمان بود در این فیلم هنرنمایی كردند. درهشتم مارس 1997 جایزه ی گریفیث به كوبریك اهدا شد. كوبریك 68 ساله شخصا برای دریافت جایزه خود حضور نیافت و به جای خود جك نیكلسون را برای دریافت جایزه فرستاد. در سپتامبر همان سال جایزه شیر طلایی پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم ونیز هم به كوبریك تعلق گرفت.       

در هفته اول مارس 1999 نمایش خصوصی « چشمان كاملا بسته » انجام شد. می گویند كه كوبریك بسیار هیجان زده بود و این فیلم را بهترین فیلم خود می دانست. سرانجام پیش از اكران عمومی آخرین فیلمش استنلی كوبریك در سن 70 سالگی به تاریخ هفتم مارس، تنها چند روز پس از اكران خصوصی فیلم، چشم از جهان و دوربین فروبست و هرگز نتوانست  آخرین شاهكار تكاندهنده اش را برروی پرده سینماها ببیند.

 

  • هراس و هوس (1953)

  • بوسه قاتل (1955)

  • كشتن(قتل) (1956)

  • راه های افتخار (1957)

  • اسپارتاكوس (1960)

  • لولیتا (1962)

  • دكتر استرنج لاو (1964)

  • 2001 یك ادیسه فضایی (1968)

  • پرتقال كوكی (1971)

  • بری لیندون (1975)

  • درخشش (1980)

  • غلاف تمام فلزی (1987)

  • چشمان باز بسته (1999)



|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید